Reizen door Zuid-Afrika met het gezin

Wij zijn twee keer met onze kinderen naar Zuid Afrika geweest, Dit was beide keren midden
in de koude Nederlandse winter. Het was dus heerlijk om er even uit te zijn en in Zuid Afrika is het dan natuurlijk goed vertoeven. Meestal als we een vakantie maken boeken we tickets en onze eerst overnachting. Hierna zien we het wel weer. Heerlijk om dat gevoel te hebben dat je nergens aan vast zit en dat je veel van de omgeving ziet.Natuurlijk is het ook al voorgekomen dat we dan de volle twee weken in hetzelfde hotel hebben geslapen maar dat betekend wel dat het hotel dus wel écht goed was! Een auto huren is voor ons zeker een must, we houden van de onafhankelijkheid en vinden het lekker om ook een beetje rond te rijden.

Zuid-Afrika was voor ons vooral de eerste keer een heerlijke plek, de tweede keer viel het wat tegen. Ik zal eerst iets vertellen over onze eerste keer. We hadden een vlucht geboekt van KLM en stapten in Düsseldorf op het vliegtuig, deze vloog wel via Amsterdam maar dit scheelde een hoop geld om in Düsseldorf op te stappen. De terugvlucht was trouwens precies hetzelfde. We landden op het vliegveld van Johannesburg en hadden meteen een

hele rit naar Sabi, waar we verbleven bij het Sabi River Sun Lifestyle Resort. Een erg mooi resort waar we in een chalet sliepen. De paar dagen erna zouden we naar het alom bekende Kruger Park gaan. Hier zouden we in huisjes gaan slapen tijdens onze ‘safari’. Toen we daar aankwamen konden we onze ogen niet geloven. Een erg mooi park hoewel de kinderen het wel wat saai vonden. We kwamen heel wat mooie dieren tegen en je hebt echt het gevoel dat je in een gebied zit op een andere planeet.

De overnachtingen waren prima maar als je erg bang bent van grote insecten en slangen kun je beter niet hier naartoe komen!
Na een paar nachtjes daar gebleven te zijn hebben we een auto gehuurd en zijn we met een paar overnachtingen tussendoor helemaal naar Kaapstad gereden. Een erg mooie rit, waar je heeel erg veel tegenkomt. Je ziet arme en rijk, mooi en lelijk. De bevolking is er erg aardig maar ik heb wel het idee dat er nog heel erg verschil zit tussen de levens van de donkere en blanke mensen zit. Soms is dit erg moeilijk om te zien en zou je willen dat het allemaal anders geregeld zat. Aan de andere kant weet je dit natuurlijk wel een beetje voordat je hier naartoe gaat. Kaapstad is een erg leuke stad om te verblijven hoewel je je niet moet laten zien in bepaalde buurten. Als je dit goed van tevoren uitzoekt weet je wel een beetje waar je wel en niet moet zijn en kun je een selectie maken van de dingen die je graag gezien wilt hebben. Na een verblijf van twee weken in het mooie Zuid Afrika waren we dan eigenlijk ook erg moe van alle impressies en indrukken want hoewel het wat westers aandoet is dat wel schone schijn.

Een jaar later zijn we weer naar Afrika gegaan. Dit keer wilden we naar Durban en Port Elizabeth. We hadden een vlucht geboekt naar Durban en zijn daar een week geweest. Met wat uitstapjes hier en daar heb je het daar eerlijk gezegd ook wel gezien na een week. Toen we wilden vertrekken ging het nogal bergafwaarts met mijn man. Hoewel we in het eerste tripje naar Zuid Afrika ook de Malarone geslikt hadden ( tegen malaria) kreeg hij erg last van de bijwerkingen. Veel hoofdpijn, overgeven. Daarnaast had hij nog wat bijwerkingen waar hij erg last van had. We stonden toen dus een beetje in een tweestrijd en besloten daarom eens een dokter te gaan bezoeken. Wat we daar meemaakten was echt te belachelijk voor woorden. De dokter legde een koude doek op zijn voorhoofd en zei dat we twee uurtjes moesten wachten en af en toe de doek om moesten draaien. Wij wisten natuurlijk niet of dit zou helpen dus braaf deden we dat. Toen er na twee uur natuurlijk geen verschil was moesten we hem maar een grote som geld betalen. Ook al had het niet geholpen, betalen en wegwezen. We hebben niet betaald maar zijn verbijsterd de deur uitgelopen. Eenmaal terug in het hotel hebben we besloten een week eerder terug te komen. We hadden zulke nare gevoelens bij het feit dat dit soort kwakzalvers aan het werk ware dat we er geen vertrouwen in hadden om nog naar een andere dokter te gaan. Terug naar Nederland dus.

Hoewel de eerste vakantie erg goed bevallen was hadden we er bij de tweede dus toch een nare smaak aan overgehouden. Mocht je dus iets overkomen in Zuid Afrika dan weet je niet goed waar je terecht komt. Er zullen natuurlijk ook genoeg prima artsen en dokters rondlopen maar het feit dat dit daar maar heel gebruikelijk was vonden we toch wat beangstigend mocht er daadwerkelijk iets ergs aan de hand zijn. Toch is Zuid-Afrika zeker een aanrader om naar op reis te gaan. Mooie natuur en natuurlijk heerlijk weer is zeker aantrekkelijk. Daarnaast is het helemaal niet zo duur en kun je het zo gek maken als je zelf wilt