Reis naar Peru

Nadat ik op vakantie naar Mexico geweest was, wilde ik graag meer van Latijns Amerika zien. Het werd me al snel duidelijk dat ik naar Peru wilde, het land van de Inca’s. Toen ik me er meer en meer in begon te verdiepen kwam ik erachter dat het land Peru enorm divers is. Peru heeft zowel kuststreken met een droog klimaat, als hooggebergte als jungle. Daarnaast is de enorme variëteit aan cultuur en geschiedenis indrukwekkend. Veel mensen denken bij Peru alleen aan de Inca’s terwijl deze cultuur eigenlijk de laatste is geweest en het Inca tijdperk eigenlijk het kortste heeft geduurd. Naast de Inca’s waren er namelijk ook bijvoorbeeld de Wari’s, de Moche, de Nazca en de Chimú beschavingen. Dit zijn slechts enkele culturen van de vele verschillende bevolkingsgroepen die zich in de loop van de tijd over heel Peru hebben verspreid.
Momenteel wordt er in Peru nog steeds de bekende Inca taal het Quechua gesproken, en spreekt men vooral in de buurt van Bolivia ook nog steeds Aymara.

Ica

Net zoals vele reizigers besluit ik tijdens mijn reis na de aankomst in Lima een bezoekje te doen aan Ica waar ik mij wel eens aan het zandborden in de woestijn wilde gaan wagen. Het plaatsje waar we overnachten lijkt op een soort oase in de woestijn en de volgende dag trekken we er met een woestijn buggy en onze sandboards op uit. Vooral de rit in de buggy door de woestijn was super. Onze gids nam hellingen waarvan je denkt dat hij het nooit zal halen. Ook het zandborden is een leuke ervaring, maar meer zo’n ervaring die leuk is om een keer gedaan te hebben en niet iets wat je elk jaar wilt doen zoals je bijvoorbeeld wel doet met een snowboardvakantie. Als je ’s middags in je hotel aankomt, heb je het gevoel of je de hele woestijn in je kleding hebt meegenomen.

Arequipa

Na Ica ben ik meteen doorgereisd naar Arequipa, waar ik voornamelijk heen ga om een bezoekje te brengen aan de Colca Canyon. In de Colca Canyon kun je naast de indrukwekkende cultuur ook ’s werelds grootste vogel, de condor zien. Zonder al te veel verwachtingen van Arequipa zelf, bezocht ik ook het Museo Santuarios Andinos wat erg de mooite waard was. Ook het klooster : monasterio de Santa Catalina was erg indrukwekkend en zeker een aanrader. De trip naar de Colca Canyon was erg mooi, ik moest wel wat wennen aan de hoogte. Onderweg kwamen we verschillende keren alpaca’s, vicuna’s en llama’s tegen. Over de Colca Canyon wordt altijd gezegd dat men daar 99% van de keren Condors kan spotten. Als vogelliefhebber wilde ik dus erg graag een keer een condor in het wild zien. Helaas was dit dus juist een van die dagen dat er veel mist was en dat we helaas geen condors hebben gezien. Ondanks dat mocht dat de pret van de trip niet drukken.

Puno

Na Arequipa ben ik doorgereisd naar Puno waar ik een tripje boekte met een boot over het Titicaca meer. Wat een ontzettend mooie plek is dat! We gingen ook aan wal op Isla Taquile, waar we een wandeling over het eiland maakten met het meer en de bergtoppen op de achtergrond.

Cusco

Weer terug in Puno pakten we de bus naar Cusco wat met een bezoek aan Machu Picchu de eindbestemming van de reis was. Ik denk dat Cusco voor mij een van de leukste en interessantste steden ter wereld is. De stad ligt hoog in de bergen en vanuit de stad kun je lopend verschillende ruïnes bezoeken, vanwaar je uitzicht hebt over de hele stad. Zo liepen we bijvoorbeeld naar Saqsaywaman, vanwaar we een overweldigend uitzicht hadden en we voor een paar sol een paard en gids inhuurden om vervolgens naar andere naastliggende ruïnes te gaan.
Ook in Cusco zelf zijn voldoende bezienswaardigheden en een etentje aan een van de vele restaurantjes aan de plaza de Armas is ook erg gezellig. ’s Avonds deden we enkele barretjes aan, waar we ook in een bar terecht kwamen waar salsa lessen werden gegeven.

Machu Picchu

Ik had erg graag de Inca Trail gelopen naar Machu Picchu, maar door tijdgebrek kon ik daar helaas niet aan beginnen. Dus nam ik de bus naar het dorpje Ollantaytambo waar we een nachtje overnachtten en ook de ruines van hetzelfde dorpje bezochten. Al deze ruïnes zijn al super mooi en indrukwekkend, waardoor mijn verwachtingen voor Machu Picchu al maar groter werden. Naar Machu Picchu gingen we met de trein waar we ook een nachtje overnachten in het nabij gelegen aguas calientes.
Omdat ik in vele reisverslagen had gelezen over hoe mooi Machu Picchu in de ochtend is, wilde ik ook perse zo vroeg mogelijk om de stad geheel in de wolken te zien liggen. Het is werkelijk een spektakel om bij de stad geheel in de mist op zo’n 3500 meter aan te komen en op een rustig plekje met een goed uitzicht over de hele stad, de mist te zien onttrekken en deze magische stad te zien verschijnen. Wat heb ik genoten! Gidsen zeggen dat de verborgen stad van de Inca’s is gemaakt in de vorm van een condor en met een beetje fantasie zie je dat ook zeker. Als je er over na gaat denken dat de enorme stenen die zijn gebruikt voor de bouw van deze ruïnes, hoogstwaarschijnlijk niet uit deze berg zijn ontleend, maar ergens kilometers verderop snap je niet hoe deze zo ontwikkelde cultuur zo maar werd weggevaagd door de Spaanse conquistadores. De hele dag heb ik tussen de ruïnes gedwaald en ook de Wayna Picchu beklommen, vanwaar je het uitzicht over de stad hebt vanaf een ander perspectief.
Ik kan niet anders zeggen dat Peru mijn favoriete bestemming is en dat ik zo weer terug zou willen. Het land is ontzettend divers en er valt nog zo veel te verkennen dat ik nog wel 10 reizen naar Peru zou willen maken.